Naučnou stezkou.cz > Články > Tvorba naučných stezek > Podoba a texty informačních panelů naučné stezky
10. 08. 2008 | Články, Tvorba naučných stezek
Autor: Tom
Informační panely jsou bezesporu nejviditelnější částí naučné stezky. Jejich prostřednictvím autoři stezky komunikují s návštěvníkem a snaží se ho zaujmout. V tomto článku se pokusíme stručně shrnout, jak by měl dle našeho názoru takový informační panel vypadat, a čemu se rozhodně vyhnout.
Abychom návštěvníkovi usnadnili orientaci v terénu a na trase stezky, měl by každý panel na zastávce naučné stezky obsahovat následující:
V žádném případě by neměl mentorsky poučovat. Nepatří sem nezáživné bloky textu převzaté z odborné encyklopedie nebo vysokoškolských skript. Cílem naučné stezky by neměla být úporná snaha sdělit návštěvníkovi úplně všechno a zahltit jej údaji, které při letmém čtení není ani schopen plně vnímat, natož vstřebat. Text by měl naopak klást důraz na interakci, kontakt, komunikaci s návštěvníkem, nevtíravě se v něm snažit vzbudit zájem o danou problematiku.
Měl by být:
Za obecně nejvhodnější považujeme informační panely s minimem textu a s převahou fotografií a obrázků. Jsou na pohled poutavé, a přístupné nejširšímu spektru návštěvníků (dětem i dospělým). Pro představení fauny a flóry jsou nejvhodnější kvalitní fotografie, nejlépe pořízené přímo v konkrétní lokalitě (naučná stezka Votočnice), nebo velmi kvalitní kresby. Jsou-li součástí textu nějaké grafy, musejí být co nejjednodušší a jasně pochopitelné.
Jednotlivé zastávky je třeba umístit tak, aby se vysvětlující text ke konkrétnímu jevu vztahoval k danému místu, kde zastávka stojí, a byl zde jasně demonstrovatelný. Pokud tedy text popisuje významnou stavbu, panel musí stát přímo u ní. Je chybou text popisující naráz všechny význačné stavby ve městě, aniž je má návštěvník ihned možnost vidět (obzvlášť leží-li tyto stavby mimo trasu naučné stezky). Stejně tak pokud zastávka upozorňuje na výskyt určitého druhu rostliny, tato rostlina zde skutečně musí (ve větším množství) růst a návštěvník musí být schopen ji nalézt.
Vůbec ne, už jenom kvůli jejich poměrně vysoké pořizovací hodnotě a relativně krátké životnosti, ať už přičiněním nepřízně počasí nebo vandalů. Naučnou stezku je možné realizovat i úspornou formou, tedy v terénu pouze vyznačit trasu a jednotlivá zastavení, a veškeré informace a naučné texty nabídnout ke stažení z internetu, nebo za úplatu v tištěné formě v infocentrech, stáncích s občerstvením, trafikách, hospodách, poštách, známkových místech apod. Tuto formu používá např. naučná stezka Hostivické rybníky.
Dobrý den, díky za článek, plánujeme u nás v Tovačově zřídit do budoucna naučnou stezku kolem lokality Kolečko. Požádali jsme si o grant z kraje a zatím nám vyšli vstříc pouze k tomu, aby vznikla její alespoň internetová podoba.Potřebovala bych spíš poradit nějakého dobrého ne drahého webmastera, který by mi „splnil moje požadavky“ na ni.
Nosálová, ZŠ Tovačov
Dobrý den, a jak naučné stezky mapovat a proč?
Dobrý den, mapování naučných stezek je velice jednoduché – stačí nějakou navštívit, projít si přesně její trasu včetně případných odboček, sestavit seznam zastávek a zpracovat jejich informační náplň. A z jakého důvodu? O naučných stezkách často chybí i nejzákladnější informace, které by mohly být k dispozici běžným návštěvníkům, ale nejsou. Mapování stezek je tedy služba pro lidi, kteří stezku navštíví po vás. Stejně tak to ale můžete dělat i čistě pro svou potřebu – i my jsme tak začínali.
Dobry den, proc je v Ceske republice tak malo naucnych stezek pro deti?
Copyright © 2008–2024 Naučnou stezkou.cz | Přístupnost | Mapa webu | RSS