Naučnou stezkou.cz > Články > Tvorba naučných stezek > Podoba a texty informačních panelů naučné stezky

Podoba a texty informačních panelů naučné stezky

Informační panely jsou bezesporu nejviditelnější částí naučné stezky. Jejich prostřednictvím autoři stezky komunikují s návštěvníkem a snaží se ho zaujmout. V tomto článku se pokusíme stručně shrnout, jak by měl dle našeho názoru takový informační panel vypadat, a čemu se rozhodně vyhnout.

Co by mělo být na každém informačním panelu stezky?

Abychom návštěvníkovi usnadnili orientaci v terénu a na trase stezky, měl by každý panel na zastávce naučné stezky obsahovat následující:

  1. název naučné stezky (uvedený zřetelně v záhlaví),
  2. pořadové číslo a název zastávky (uvedené jako podtitul),
  3. plánek stezky s vyznačením trasy a umístění zastávky, u níž návštěvník právě stojí (na úvodním panelu by měl být podrobnější a větší plánek, na každém dalším panelu stačí menší, schematičtější).

Jak by měl vypadat text na informačních panelech?

V žádném případě by neměl mentorsky poučovat. Nepatří sem nezáživné bloky textu převzaté z odborné encyklopedie nebo vysokoškolských skript. Cílem naučné stezky by neměla být úporná snaha sdělit návštěvníkovi úplně všechno a zahltit jej údaji, které při letmém čtení není ani schopen plně vnímat, natož vstřebat. Text by měl naopak klást důraz na interakci, kontakt, komunikaci s návštěvníkem, nevtíravě se v něm snažit vzbudit zájem o danou problematiku.

Měl by být:

co nejkratší
– tedy zbavený zbytečných přívlastků, složitých souvětí, bezvýznamných „výplňových“ vět; mluvit hned k věci, vyhnout se zdlouhavému blábolení a obšírným popisům,
sémanticky strukturovaný
– tedy rozčleněn tak, aby se v něm návštěvník dokázal rychle zorientovat (tj. např. zřetelně vyznačit nadpisy různých úrovní, dlouhé „špalky“ textu rozčlenit mezinadpisy, používat odrážkové seznamy, klíčové údaje graficky zvýrazňovat),
srozumitelný
– tj. bez cizích slov (pokud nejsou zároveň ihned vysvětlena), latinských názvů (pokud není např. zajímavou formou vysvětlen jejich původ, viz naučná stezka Mrákavy), novotvarů, neobvyklých slov, běžných slov v neobvyklém významu, žargonu specifického pro daný obor apod.,
pravopisně, stylisticky a typograficky správný
– tj. bez pravopisných chyb, překlepů apod.

Čemu se dále vyhnout?

nedostatečný kontrast barev textu a pozadí
– protože panely časem vyblednou, je lépe se vyhnout experimentům např. bílého textu na šedém pozadí (Dobřichovická naučná stezka) apod. Nejvhodnější je kombinace „černé na bílém“ nebo jiných kontrastních barev, dostatečně velkým a čitelným písmem,
vzorek na pozadí textu
– souvisí s předchozím bodem. Na pozadí textu (jako tapeta) nepatří sebejemnější barevné vzorky, zesvětlené fotografie, výřezy z katastrálních map apod. Vypadají sice efektně, ale většinou brání v pohodlném čtení a jsou zbytečné, bez informační hodnoty (naučná stezka Říčansko, naučná stezka Přírodou a historií Nového Strašecí a Pecínova).

A co obrázky?

Za obecně nejvhodnější považujeme informační panely s minimem textu a s převahou fotografií a obrázků. Jsou na pohled poutavé, a přístupné nejširšímu spektru návštěvníků (dětem i dospělým). Pro představení fauny a flóry jsou nejvhodnější kvalitní fotografie, nejlépe pořízené přímo v konkrétní lokalitě (naučná stezka Votočnice), nebo velmi kvalitní kresby. Jsou-li součástí textu nějaké grafy, musejí být co nejjednodušší a jasně pochopitelné.

Jak zastávky v terénu umísťovat?

Jednotlivé zastávky je třeba umístit tak, aby se vysvětlující text ke konkrétnímu jevu vztahoval k danému místu, kde zastávka stojí, a byl zde jasně demonstrovatelný. Pokud tedy text popisuje významnou stavbu, panel musí stát přímo u ní. Je chybou text popisující naráz všechny význačné stavby ve městě, aniž je má návštěvník ihned možnost vidět (obzvlášť leží-li tyto stavby mimo trasu naučné stezky). Stejně tak pokud zastávka upozorňuje na výskyt určitého druhu rostliny, tato rostlina zde skutečně musí (ve větším množství) růst a návštěvník musí být schopen ji nalézt.

Je nutné používat informační panely?

Vůbec ne, už jenom kvůli jejich poměrně vysoké pořizovací hodnotě a relativně krátké životnosti, ať už přičiněním nepřízně počasí nebo vandalů. Naučnou stezku je možné realizovat i úspornou formou, tedy v terénu pouze vyznačit trasu a jednotlivá zastavení, a veškeré informace a naučné texty nabídnout ke stažení z internetu, nebo za úplatu v tištěné formě v infocentrech, stáncích s občerstvením, trafikách, hospodách, poštách, známkových místech apod. Tuto formu používá např. naučná stezka Hostivické rybníky.

Komentáře

Vložil(a) Arana,  25. 8. 2008, 15.18 hod.

Dobrý den, díky za článek, plánujeme u nás v Tovačově zřídit do budoucna naučnou stezku kolem lokality Kolečko. Požádali jsme si o grant z kraje a zatím nám vyšli vstříc pouze k tomu, aby vznikla její alespoň internetová podoba.Potřebovala bych spíš poradit nějakého dobrého ne drahého webmastera, který by mi „splnil moje požadavky“ na ni.
Nosálová, ZŠ Tovačov

Vložil(a) Krista,  26. 9. 2008, 17.07 hod.

Dobrý den, a jak naučné stezky mapovat a proč?

Vložil(a) Tom,  16. 11. 2008, 18.53 hod.

Dobrý den, mapování naučných stezek je velice jednoduché – stačí nějakou navštívit, projít si přesně její trasu včetně případných odboček, sestavit seznam zastávek a zpracovat jejich informační náplň. A z jakého důvodu? O naučných stezkách často chybí i nejzákladnější informace, které by mohly být k dispozici běžným návštěvníkům, ale nejsou. Mapování stezek je tedy služba pro lidi, kteří stezku navštíví po vás. Stejně tak to ale můžete dělat i čistě pro svou potřebu – i my jsme tak začínali.

Vložil(a) Anonym,  22. 8. 2017, 19.10 hod.

Dobry den, proc je v Ceske republice tak malo naucnych stezek pro deti?

Vložit komentář


RSS Co se píše jinde: Naučné-stezky.cz

  • Kančí stezka
    Kančí stezka vedoucí lesem u Třebestovic nabízí přírodovědné informace a interaktivní prvky pro děti. Zdroj
  • Naučná stezka Po topolských lúkách
    Naučná stezka procházející rovinatou krajinou v jihozápadní části katastru obce Topolná seznamuje nejen s historií a biologickou hodnotou tohoto území, ale i s industriálními aspekty působení člověka v této krajině. Zdroj
  • Naučná stezka Po stopách českých králů
    Naučná stezka vedoucí po cyklostezce podél řeky Berounky mezi Královým Dvorem a Srbskem seznamuje s historií, přírodou a zajímavostmi tohoto kraje a širšího okolí. Zdroj
  • Lesní stezka Sosnovský les a rybníček
    Naučná stezka s přírodovědnou lesní tematikou vede lesem v obci Sosnová u České Lípy. Zdroj
  • Litolská ministezka
    Naučná stezka seznamuje s historií původně samostatné osady Litol, nyní součásti města Lysá nad Labem. Zdroj
  • Středočeská ovocná stezka (úsek u rybníka Svatý Prokop u Ždánic)
    Středočeská ovocná stezka je dálková cyklotrasa vedoucí krajem mezi Kolínem a Českým Brodem. Dva její krátké úseky jsou rovněž vybavené informačními panely a vhodné pro pěší návštěvu (u rybníka Svatý Prokop u Ždánic, a úsek Limuzy–Mrzky). Infopanely seznamují interaktivní formou s tematikou ovocnářství, druhy ovocných stromů apod. Zdroj
  • Středočeská ovocná stezka (úsek Limuzy–Mrzky)
    Středočeská ovocná stezka je dálková cyklotrasa vedoucí krajem mezi Kolínem a Českým Brodem. Dva její krátké úseky jsou rovněž vybavené informačními panely a vhodné pro pěší návštěvu (Limuzy–Mrzky, a u rybníka Svatý Prokop u Ždánic). Infopanely seznamují interaktivní formou s tematikou ovocnářství, druhy ovocných stromů apod. Zdroj
  • Naučná stezka Chrástka–Hájky
    Naučná stezka seznamuje s přírodními zajímavostmi krajiny v okolí obce Hradčovice, na území přírodního parku Prakšická vrchovina. Zdroj
  • Naučná stezka Plzeň lékařská: Stezka za snem, který se proměnil ve skutečnost
    Naučná stezka seznamuje se zajímavostmi o budovách a vybraných osobnostech spjatých s Lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v Plzni. Vznikla u příležitosti 80. výročí založení fakulty. Zdroj
  • Polabská geostezka
    Krátká geologická stezka v Brandýse nad Labem představuje množství běžných i méně obvyklých hornin vyskytujících se v blízkém i vzdálenějším okolí města. Zdroj

RSS Co se píše jinde: Stezky.info

  • Naučná stezka Les Hlásek
    Naučná stezka vede lesem Hlásek v Praze-Nebušicích, který tvoří jeden z výběžků přírodního parku Šárka-Lysolaje. Stezka vede převážně příjemnými lesními cestami (kromě začátku a konce) a seznamuje zejména s přírodou lesa Hlásek, ale i historickými zajímavostmi obce Nebušice a okolí. Trasa naučné stezky nemá vlastní značení, jen úsekově vede po existujících značených turistických trasách. Je […]
  • Naučná stezka Farkáň – Malvazinky
    Naučná stezka vede na rozhraní pražských čtvrtí Radlice, Jinonice, Košíře a Smíchov. Seznamuje s historií, současností a zajímavostmi lokality Na Farkáně a okolí hřbitova Malvazinky. Připomíná rovněž zdejší působení skautského oddílu Dvojka „Hoši od Bobří řeky“ Jaroslava Foglara. Trasa je vedena většinou po chodnících vedlejšími ulicemi, v menší míře po zpevněných cestách. S kočárkem je […]
  • Naučná stezka Řepora – bývalá těžebna cihlářských hlín, cenná přírodní lokalita uvnitř velkoměsta
    Krátká naučná stezka se nachází v lokalitě Hliník, bývalém dobývacím prostoru cihlářských hlín v Praze-Řeporyjích. Původně průmyslový objekt byl postupně vyčištěn od skládek a zrevitalizován v přírodní lokalitu s vodními plochami a mokřady s povalovým chodníkem. V lokalitě Hliník se rovněž nachází bývalý skanzen Řepora (dříve Tuležim), dnes ale dlouhodobě uzavřený a nefunkční. Naučná stezka […]
  • Naučná stezka u sv. Anny
    Krátká naučná stezka se nachází u cesty na západním okraji obce Nehvizdy. Má přírodovědné zaměření, seznamuje převážně s několika druhy hmyzu a související tematikou. V době naší návštěvy byla ve velmi špatném stavu a svůj účel plnila jen částečně. Naučná stezka je vedena po vozové cestě mezi poli. V suchém období je bez větších problémů […]
  • Naučná stezka Přírodní rezervací Vrch Baba
    Naučná stezka seznamuje s hlavní částí přírodní rezervace Vrch Baba u Kosmonos – vrchy Baba a Dědek, které jsou pozůstatky dávné sopečné činnosti. V okolí sopečných komínů jsou k nalezení i různé skalní průchody, malé jeskyně a tajemné soutěsky, vzniklé těžbou kamene v minulosti. Území je dnes porostlé smíšeným lesem. Na vrcholu Dědka se nachází […]
  • Naučná stezka Zvířetickou stezkou krajiny a času
    Naučná stezka spojuje turistické informační centrum v Bakově nad Jizerou-Podhradí se zříceninou zámku Zvířetice a tvoří tak jednu z přístupových cest k ní. Seznamuje s historií zámku a jeho současnou podobou, a také historickými a přírodními zajímavostmi v okolí (řeka Jizera, přírodní památka Podhradská tůň). Naučná stezka je zpočátku vedena po silnici, ale krátce poté […]
  • Dětská hmyzí naučná stezka Velký svět malých živočichů aneb od škvora ke zlatohlávkovi
    Okružní naučná stezka spojuje příjemnou a klidnou trasou obce Třebohostice a Zlatá. Tematicky je zaměřena na hmyz žijící na různých stanovištích, ale přináší i informace z historie obou obcí a míst, kudy prochází. Trasa naučné stezky je přehledně a dostatečně značená ukazateli Klubu českých turistů na všech odbočkách a křižovatkách, navíc je na každém informačním […]
  • Naučná stezka Peklo
    Naučná stezka seznamuje s lokalitou v okolí rybníka Peklo na západním okraji Kolína, ležící mezi věží bývalé kolínské vodárny (dnes veřejnosti přístupná rozhledna) a silničním obchvatem Kolína. Naučná stezka vede nejprve rozlehlou zahrádkářskou osadou a poté obchází rybník Peklo. Naučná stezka je vedena většinou po vozových cestách s různými povrchy (asfalt, štěrk, tráva) nebo pěšinami. […]
  • Naučná stezka Cestou za trilobity
    Naučná stezka v obci Radim spojuje areál místního zámku s nedalekým územím přírodní památky Lom u Radimi, která je paleontologickým nalezištěm. Předně je nutné uvést na pravou míru název naučné stezky, který je poněkud „zavádějící“. V lomu u Radimi se žádní trilobiti nenašli, jde pouze o odkaz na název dotačního projektu spolufinancovaného Evropskou unií z […]
  • Naučná stezka Zastavení s malou vílou Mimi
    Naučná stezka obchází vrch Horka v Praze-Kyjích – nejprve vede podél suchého polderu na Rokytce a mokřadů, a poté vystoupá na vrchol Horky, kde stojí nebvyklá rozhledna Doubravka. Odtud se vrací do výchozího místa. Naučná stezka nemá prakticky žádnou informační náplň, jednotlivé infotabule obsahují úryvky textu z dětské knihy s tematikou správného chování v přírodě. […]

Nejnovější komentáře

  • Michaela o Chýnovská naučná stezka: “Dobrý den, je stezka vhodná i pro kočárky? Děkuji.
  • Marie Bohutínská o Naučná stezka Boubínský prales: “Dobrý den, chci se informovat, zda je možné z naučné stezky Boubínský prales, pokračovat poKknížecí cestě na Lukenskou cestu k…
  • Jana Medunová o Přírodní poznávací stezka Chalupská slať: “Dobrý den, jsme velcí příznivci hry geocaching a pátráme po odpovědi, jak se jmenuje pavouk žijící ve slati. Pokud bude…
  • Radim o Naučná stezka Zemská brána: “Jak je možné ( nějaký bus nebo vlak)se dostat zpět z osady Amerika u Klásterce nad Orlicí do Pardubic ?…
  • Jana Horáková o Medvědí stezka: “Zrovna nedávno jsem narazila na video https://www.youtube.com/watch?v=KHThqageS5A&t=1s a letos je ideální doba se tma konečně vydat. Ještě nás napadlo cestou…

Odkazy

stezky.info

Vyhledávání

Vyhledávání

Copyright © 2008–2025 Naučnou stezkou.cz | Přístupnost | Mapa webu | RSS